jueves, 6 de marzo de 2014

Tendències actuals en l'educació als centres d'adults: oportunitats perdudes?

Arran l'esclat de la crisi econòmica l'any 2008, Catalunya (com la resta del territori espanyol) està vivint una situació econòmica i social molt complicada. Amb un increment del nombre d'aturats de més de mig milió de persones en només 5 anys, a finals de desembre passat 859.000 persones es trobaven en situació d'atur, un total del 23,4% de la població activa catalana. 

Què ha passat als centres d'adults des de l'inici de la crisi? En un context econòmic i social tan canviant, sembla evident que amplis sectors de la població es veuen obligats a repensar el seu itinerari professional per tal de millorar les seves opcions d'ocupabilitat. Es podria pensar, doncs, que el rol dels centres d'adults hauria d'esdevenir fonamental en aquest procés de reclicatge i de complementació de l'experiència i la formació acadèmica de tota aquesta població aturada. Ha estat realment així?

L'estudi de les sèries estadístiques publicades per la Generalitat de Catalunya en relació a la formació de persones adultes no permet afirmar tal fet. Tot i l'aparició de 19 nous centres de formació d'adults en els darrers cinc anys, l'increment d'estudiants no és, ni de bon tros, tan rellevant. L'any 2008, un total de 69.410 persones cursaven estudis als centres d'adults catalans en les seves diferents modalitats. Cinc anys després, l'any 2013, eren 73.366 els estudiants matriculats, un increment de només 4.000 persones. En un període de temps en el qual es destrueixen més de mig milió de llocs de treball, no sembla un augment gens significatiu. En aquesta mateixa línia, tampoc es produeix un creixement rellevant del nombre de mestres i professors d'adults, el qual creix dels 1.614 durant el curs 2008-2009 fins als 1.655 del curs passat.

Les propostes formatives que han viscut un creixement més important són les adreçades a la preparació de les proves d'accés a cicles formatius, amb un augment de pràcticament 5.000 nous alumnes. Per la seva banda, el curs de graduat en educació secundària obligatòria presenta també un increment de matrícules des de les 7.310 realitzades l'any 2008 fins les 10.391 corresponents al curs 2012-2013. Altres formacions que han vist créixer les matriculacions han estat les llengües estrangeres i els cursos d'informàtica. Per contra, la formació instrumental (adreçada a l'alfabetització i l'adquisició de competències bàsiques) ha reduït el seu alumnat en poc més de mil matrícules, segurament a causa del canvi en les tendències migratòries. Saldo final del quinquenni: amb prou feines s'ha produït un increment total de 4.000 alumnes.

Sobta aquest reduït increment del nombre de matrícules, especialment en un context social i econòmic on la formació i el reciclatge acadèmic esdevenen tan necessaris. És cert que existeixen altres vies de formació alternatives a les desenvolupades des dels centres d'adults.  Tot i així, resulta sorprenent que espais creats ex-professo per a la formació de persones adultes no juguin un paper més estructural en el procés de regeneració acadèmica i formativa de tota aquesta població expulsada del mercat del treball. Aquest fet posa de manifest la inexistència de models alternatius impulsats des de les administracións (autonòmiques i estatals) per tal de generar noves iniciatives econòmiques i formatives.

Potser s'està perdent una oportunitat magnífica d'aprofitar el potencial acadèmic i regenerador dels centres d'adults. Potser les autoritats haurien de potenciar l'educació permanent reforçant les escoles d'adults com espais de reciclatge acadèmic generadors de noves oportunitats professionals. Però potser, també, els centres d'adults podrien dur a terme mesures destinades a apropar la seva oferta a les necessitats del mercat laboral i de potenciar l'adquisició de competències professionals que permetin millorar les opcions d'ocupabilitat del seu alumnat. Reptes, en definitiva, que fan dels propers anys un moment clau en la història d'aquests espais educatius.



4 comentarios :

  1. I què podem oferir que potenciï l'adquisició de competències professionals? Els Cicles Formatius s'imparteixen als Instituts, quina creus que és l'opció? Sempre ens van bé les idees i el debat sobre l'educació d'adults és molt necessari.

    ResponderEliminar
  2. Hola! És molt complicat (sobretot per l'evident manca de recursos i per la pròpia situació del mercat de treball), però crec que, tot i això, des dels CFA es poden fer actuacions interessants. Quines? Algunes poden ser programar formacions complementàries per al nostre alumnat (cursos de cerca activa de feina, emprenedoria, preparació d'entrevistes i currículums, fins i tot l'adquisició d'alguns carnets professionals, etc.), establir programes d'orientació acadèmica i professional acurats, apropar els ensenyaments a les necessitats socioprofessionals de l'alumnat (adaptant, per exemple, els mòduls opcionals de GES al treball d'aquestes competències), establir sinèrgies amb l'entorn (empreses i administracions locals) per tal d'aprofitar els recursos disponibles... Òbviament necessitem recursos, temps i personal, però crec que també és important tenir clar que el principal objectiu de l'alumnat adult és la cerca de feina i, en aquest sentit, seria interessant poder aportar quelcom més... Bé, són idees per treballar des de dins. Des de fora, és a dir, des del Departament, potser caldria també una reflexió sobre el paper dels centres d'adults en els propers anys, però això ja és una altra història... ;)
    Moltes gràcies pel comentari! Genial (i molt necessari!) parlar i debatre amb col·legues! Salutacions i seguim en contacte!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Tens raó en què s'ha de poder aportar quelcom més des dels centres d'adults. En quant a les teves propostes, en el nostre cas, que som un centre municipal compartit entre Tiana i Montgat, intentem fer xarxa amb les entitats municipals i, per exemple, la primera part de les teves propostes, es duen a terme des de Promoció econòmica. Potser el GES, amb les optatives, pot donar més joc. El que relament ens preocupa és que hi ha joves i adults molt despenjats que, per estudiar alguna cosa, estudien anglès bàsic o informàtica. Pensem que tenen poques esperances de què els serveixi d'alguna cosa en la seva trajectòria professional, però ara "tenen temps i han d'aprofitar", diuen. El que no aprofitem l'oportunita és l'educació d'adults que els mantenim lluny dels seus interessos i capacitats. Sí, cal un canvi profund, hi ha molta feina a fer. Nosaltres intentem posar fil a l'agulla. Ja veurem si començarem a cosir. Per ganes, no serà.

      Eliminar
    2. Bé, poc a poc. Crec que amb el temps i tenint les idees clares podem anar sumant projectes molt interessants, tot i que considero que cal un profunda reflexió sobre el paper dels nostres centre en un futur. En fi... Ah, per cert, jo també treballo en un centre municipal d'adults (encara més "especials", oi?) Seguim parlant! ;)

      Eliminar